Dovolenka v Egypte – more terrible than great?

Autor: Monika Kusendová | 17.10.2019 o 13:40 | (upravené 20.10.2019 o 22:21) Karma článku: 10,01 | Prečítané:  11216x

Horúci Egypt. Zdá sa, že jeho popularita sa rozmáha u Slovákov, Čechov, Ukrajincov, ale aj ostatných slovanských národov čoraz viac. Pred pár dňami som niekdajšiu starovekú veľmoc navšívila prvý raz. Popravde, mám zmiešané pocity.

Egyptské aerolínie alebo ako “zabiť” dva dni dovolenky cestovaním

Už len absolvovať let z Bratislavy do Hurghady alebo späť vám zaberie rovnaký čas než keby ste leteli do Miami či Antananariva. Alebo ešte viac. Ak budete mať “šťastie”, neobletíte za 16 hodín celý svet, ale prebudíte sa na to, ako lietadlo zúfalo krúži nad pyramídami bez nejakého cieľa…

No poďme pekne ku detailom. Air Cairo je nízkonákladovka patriaca pod EgyptAir. Vznikla už v roku 2003, ale len od roku 2016 lieta aj z/do Bratislavy. Pokiaľ sa chystáte cestovať ich lietadlom, pripravte sa na najhoršie. Meškanie, diskomfort, nedostatočné informácie, ignorácia personálu, takmer žiadne služby.

Z recenzií na leteckú spoločnosť Air Cairo síce prevládali tie horšie, avšak popravde, nečakali sme až takýto extrém. No uvediem zopár príkladov pre lepšiu predstavu:

Hodnotenie naTripAdvisor: vynikajúce (207), dobré (299), priemerné (241), úbohé (189), otrasné (339)

Hodnotenie na Trustpilot.com: excelentné (0%), skvelé (8%), priemerné (8%), biedne (15%), zlé (69%)

Hodnotenie na SKYTRAX: v priemere 6/10 (jedlo a nápoje, komfort, zábava, servis, cena)

Skutočnosť, že je spoločnosť podľa webu Aircairo.sk hrdým držiteľom certifikátu prevádzkovej bezpečnosti IOSA vydávaným IATA, vôbec nesedí k pohľadu na to, ako vám uprostred letu začnú zvárať dvere na lietadle.

Nečudujte sa ani vtedy, ak vám let zrušia, presunú na neskôr, alebo vás pripravia o deň-dva dovolenky. Pri cestovaní do destinácie ešte tie tri-štyri hodinky prežijete, lebo si poviete: "Veď tam si oddýchnem.” Hoci noc bez spánku a trápne výhovorky leteckej spoločnosti, ako musia čakať až im upracú lietadlo, vás trochu znechutia…

No pri cestovaní späť vás to vie “na kompletku rozbiť”. Najprv vám oznámia, že odletíte o 14:00, neskôr o 12:00 a nakoniec sú z toho 4 hodiny nadránom. Celá noc i pol dňa dovolenky niekde… Ale to je na trošku dlhšie rozprávanie:

Po trojhodinovom spánku som sa zobudila celá vysmiata a tešila som sa na pohľad z okna. Kde sa už pomaly mali črtať Košice. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som zazrela pyramídy! Najprv si hovorím, super, hoci sme sa tam nedostali na výlet, uvidím ich aspoň z vrchu. Po hodine bezcieľneho krúženia som už mala tohto pohľadu dosť a došlo mi, že niečo je zle. Napokon sa pilotovi podarilo núdzovo pristáť v Káhire. Neskôr sme začuli zvonku zvuk zvárania a potom sme zacítili aj smrad.

Trvalo asi hodinu, kým nás pustili von. Vydýchli sme si, že sme sa tam nepodusili ako muchy po Biolite. Skončili sme v letiskovej hale. Vraj dokedy nám pridelia nové lietadlo. Malo to byť o hodinu. O dve hodiny sme už vedeli, že pôjdeme zrejme tým istým. Jedlo a pitie nám prišlo o štyri hodiny, chvíľu predtým, než sme už opäť mohli nastúpiť do lietadla. Tieto zásoby nám však pred ďalším boardingom vzali s tým, že v lietadle dostaneme ďalšie. Nedostali sme. Personál sa pred nami celou cestou záhadne skrýval. Hoci sme ich vyzývali k činu, vždy len niečo prisľúbili a zaliezli späť. Druhé vzlietanie vyzeralo veru všelijako. Miestami sme neverili, že doletíme až do Košíc. Podarilo sa! Ale… Tam sme znova stáli dve hodiny. Ani Boh nevie, prečo, keďže pilotova arabčino-angličtino-slovenčina bola rôznorodá. Chvíľu sme aj premýšľali, kde to naozaj sme, po jeho zahlásení: “Welcome to Kozičín”. V Bratislave sme nakoniec šťastne pristáli okolo 8 večer. Namiesto o 8 ráno. Rozbití ako žiarovky.

Štvorhviezdičkový hotel – areál pekný, ale služby nezvládnuté

Nebojte sa, nebolo všetko len čierne. Je mnoho krásnych vecí, ktoré spravili našu dovolenku v Egypte príjemnou. Prostredie nás očarilo hneď pri príchode. Obrovský areál s piatimi bazénmi, tobogánmi, niekoľkými barmi, obkolesený palmami a zeleňou. Zvonku pekne vyzerali aj ubytovacie jednotky komplexu. Taký ten štýl, ktorý vo vás vyvoláva predstavy púšte, piesku, Afriky, exotiky.

No exotika bola aj vo vnútri. Večer som mohla sledovať, ako šváby lezú v húfoch hore stenami a potom sa znenazdania vynoria v kúpeľni alebo pod oknom. A moje staré dobré kamarátky ešte z Madagaskaru som bezpečne rozoznala podľa ich originálneho zvuku, ktorý sa nedá s ničím iným zameniť.

Jašteričky. Malé, zlaté. Ale nie, keď ich máte vo vani. Jednoducho zvieratká sa sem hrnuli, lebo hygiena bola slabšia. Zem nepozametaná, neumytá, závesy i posteľné prádlo by sa potešili práčke. Personál vám však za dolár radšej spravil zo špinavých uterákov labuťky. Pekné, ale čo z toho?

A tak sme si povedali, že sa budeme tešiť aspoň na jedlo. Prešlo nás to po prvom dni. Niektoré pokrmy vyzerali síce lákavo, ale chuťovo boli úplne prázdne. Česť výnimkám. Iné nevábili ani výzorom, nieto ešte chuťou. Navyše sa ponuka jedál počas celej dovolenky takmer vôbec neobmieňala.

Tak nám neostávalo nič iné, iba “staviť na istotu” a po zvyšné dni jesť overené - toasty, vajíčka, miešané šaláty, palacinky, ryžu, cestoviny, filety, prípadne pizzu, hranolky a stále dokola…

Prejdime k službám. Mali sme nárok na jednu večeru v a´la carte reštaurácii. Vraj stačilo si večer predtým spraviť rezerváciu. Chceli sme to vybaviť v stredu na štvrtok, keďže v piatok sme odchádzali. Len v ten deň nám zrazu povedali, že na to máme nárok len cez víkend. Dobré vedieť. Rovnako to bolo aj s druhou večerou. Nechceli nás na ňu opakovane pustiť. Raz pod zámienkou, že sme boli na výlete a tam nám dali jesť. Potom zase pretože sme boli na prvej večeri, a teda nemáme byť prečo hladní. Tu len zdôrazním, že to bolo predtým, ako sme skoro ráno odlietali, bez raňajok, a teda polnočná večera by nám veľmi “bodla”. Lebo potravinové balíčky, ktoré nám pribalili ako kompenzáciu, boli fakt hnusné.

Animácie a zábava? Tie boli super. Animátori sa fakt snažili a pri bazénoch to žilo celý deň i večer. Dovolenková atmosféra ako má byť. Vyjašili sme sa naplno pri rôznych cvičeniach, tancovačkách i na tobogánoch.

Bočným východom z hotelového komplexu sa hneď dalo vyjsť na promenádu s obchodíkmi a reštauráciami. Bolo tam veselo, ale otravno. Každú chvíľu vám hrozilo, že vás “vcucne” ku nejakému “kšeftárovi”, kde vás najprv pohostí alebo vám dá nejaký darček a nepustí vás von, dokedy si od neho niečo nekúpite.

Červené more sme mali približne 10 až 15 minút cesty peši. Ale my sme sa nechali voziť shuttle busom rovnako ako ostatní “prehnití” dovolenkári. Voda bola príjemne teplá a veľmi slaná. Dokonca aj v plytčine sme mohli pozorovať podmorský život – koraly, pestrofarebné rybky, kraby, chobornice… V pozadí sa nám ponúkal výhľad na púšť.

Slnko nám pieklo na hlavy a my sme si užívali ten skvelý pocit leta na prelome septembra a októbra.

Špičkové výlety alebo kde sú peniaze, tam je cesta

Absolvovali sme s partiou dva výlety organizované cestovnou kanceláriou v spolupráci s rezortom a miestnymi. Na počudovanie, v týchto prípadoch sa nevyskytlo žiadne meškanie, žiadne problémy, žiadne zmeny plánov… Boli sme príjemne prekvapení, ako špičkovo to majú všetko zorganizované, časovosť, nadväznosť, zabezpečenie každého turistu.

Plavba na púštny ostrov s priezračným morom, krabmi, koralmi spojená so šnorchlovaním či safari trip s motokárami, divokou jazdou na džípe, vozením na ťavách a návštevou beduínskej dedinky s programom i pohostením. To všetko bolo super a zaslúži si uznanie. Ak už nič iné pozitívne, aspoň zážitkov sa nazbieralo toľko, že z nich budeme čerpať energiu ešte veľmi dlho:

Ten pocit, keď cítiš vietor vo vlasoch a navôkol sa mihajú vody mora. Ten pocit, keď vystúpiš na ostrove a okolo teba nič len horúci piesok široko-ďaleko. Ten pocit, keď prekonáš pocit z potápania už len kvôli tej kráse pod morskou hladinou. Ten adrenalín, keď ťa vyhodia v strede mora, loď odíde na trištvrte hodinu a ty už musíš len plávať a potápať sa, nenechať sa ničím zožrať. Ten pocit, keď ťa morská vlna vrhne na koral a vraciaš sa na loď v stave akoby ťa napadol žralok. Ten pocit, keď sa premávaš po púšti na motokáre v asi 45 stupňoch a do cesty ti skáču kamene, duny alebo ti občas “skape” motor. Ten adrenalín, keď sa vezieš v džípe s vyškereným domácim, ktorý je v celej svojej váhe doslova rozliaty za volantom, do beduínskej dedinky, nemáš pás ani nič a on si to “túruje” tak, že doslova lietaš za zvukov arabských “kolotočarín”, ku ktorým zrazu nečakane pustí slovenské pesničky o alkohole. Ten pocit, keď zistíš, že Beduíni nie sú vlastne domorodci ani skromní - ak im nedáš dolárik, euríčko, “zdujú sa”. Ten pocit, keď sa na púšti pod holým nebom s hviezdami naješ lepšie ako v hoteli. Ten pocit, keď si len tak sedíš na kobercoch uprostred Sahary, sleduješ miestne vystúpenia a okolo teba také nekonečné ticho a pokoj, až by si si ho vzala so sebou domov do uponáhľanej reality...

Zákon verzus realita

Nemôžete sa utešovať pomyslením na finančnú komenzáciu aspoň, čo sa týka letu. Hoci na ňu zo zákona máte nárok, pokiaľ je meškanie väčšie ako tri hodiny, podľa spoločnosti Apra.sk, sa tu spravodlivosti nedovoláte. Egyptské aerolínie totiž absolútne nereagujú na žiadosti o odškodné a ešte nikdy ho neuhradili ani jednému cestujúcemu. Zrejme vedia, prečo. Asi by sa nedoplatili… Žiaľ, nemá na nich dosah ani vnútroštátny kontrolný orgán, keďže Slovenská obchodná inšpekcia nedisponuje právnymi prostriedkami na sankcionovanie leteckej spoločnosti. Dôvod je jednoduchý – nie je registrovaná v Európskej únii.

Skúsili sme ešte kontaktovať Európske spotrebiteľské centrum kvôli stratenému dňu dovolenky, respektíve dvom nociam v hoteli. Opäť neúspešne. Prišlo nám nasledovné vyjadrenie:

Európske spotrebiteľské centrum v SR ako člen siete spotrebiteľských centier ECC-Net v rámci EÚ vrátane Nórska a Islandu sprostredkuje mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov slovenských spotrebiteľov voči európskym obchodníkom a naopak. Prípady sú riešené v spolupráci s partnerským centrom v krajine predávajúceho tak, že centrum v krajine spotrebiteľa prípad prevezme, analyzuje a v prípade oprávnenosti zašle na riešenie do centra v krajine predávajúceho, ktoré rozhodne o spôsobe riešenia prípadu. Prípad teda priamo rieši centrum v krajine predávajúceho a komunikuje výsledky s centrom v krajine spotrebiteľa. Keďže vo svojej sťažnosti uvádzate, že ide o leteckú spoločnosť z Egypta, dovoľujeme si Vás informovať, že ide o krajinu mimo pôsobnosti našej siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Z uvedeného dôvodu Váš prípad nemôžeme prijať na riešenie. Obdobná sieť, ktorá by pôsobila v rámci tretích krajín (mimo EÚ), nám nie je známa.”

Cestovná kancelária sa, samozrejme, snažila od všetkého dištancovať, hoci zo zákona je zodpovedná za všetko, čo bolo dohodnuté v zmluve, bez ohľadu na to, či to poskytuje sama alebo využíva služby tretích strán.Takéto bolo jej vyjadrenie na našu sťažnosťohľadom letov, skráteného času dovolenky i služieb hotela:

Prvý a posledný hotelový deň leteckých zájazdov je určený k preprave cestujúcich a nie na plnohodnotné čerpanie dovolenkového pobytuCestujúci musí pri plánovaní prípojov, dovolenky, či obchodných termínov brať na vedomie možnosť výrazného omeškania (aj v rozsahu niekoľkých hodín). Dĺžka zájazdu je určená termínmi uvedenými v cestovnej zmluve. Podľa medzinárodne platných pravidiel je určená počtom nocí.” (Áno, a preto sme čerpali 5 nocí namiesto dohodnutých 7). 

V južných krajinách je postoj k hygienickým pomerom tolerantnejší ako na Slovensku. Prítomnosť hmyzu, jašteríc, švábov alebo mačiek v hoteloch nie je vylúčená. Hmyz je súčasťou života a nie je odrazom hygieny, patrí k exotike južných krajín.” (Ďakujeme teda veľmi pekne za pridaný zážitkový bonus ku štvorhviezdičkovému hotelu).

"V prípade ak trváte na odškodnení za meškanie letu doporučujeme Vám obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť prostredníctvom formuláru. Ďakujeme za porozumenie a ospravedlňujeme sa za vzniknuté nepríjemnosti." (TOP rada od profesionálov, keďže táto letecká spoločnosť ešte nikdy nikomu neodpovedala, nieto že by ho ešte i odškodnila).

Niečo sa musí zmeniť...

Takže? Game over? Nie. Dá sa urobiť možno ešte jedna vec. Docieliť, aby čo najmenej cestovných kancelárii spolupracovalo s takýmito pochybnými leteckými spoločnosťami, pravidelne si overovali aktuálnu situáciu v hoteloch a viac dbali o svojich klientov. Len keď budú pritlačení do kúta, uvedomia si, že niečo musia vo svojom prístupe a službách zmeniť.

Pretože určite nie je na dobrú recenziu ani pre cestovnú kanceláriu skutočnosť, ak sa človek vráti z dovolenky zničený, nevyspatý, hladný, vystresovaný, so stratou niekoľkých hodín až dní dovolenky, bez nároku na kompenzáciu. Načo si to všetko platíme, ak to nedostaneme?

Možno aj to je dôvodom, prečo si čoraz viac cestujúcich manažuje svoju dovolenku samostatne. Nájdu si lacné letenky, overenú leteckú spoločnosť a ubytovanie cez obľúbený Booking či Airbnb. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že aj v tých najlacnejších apartmánoch, chatách či bungalovoch niekde v divočine bola hygiena často lepšia než v troj či štvorhviezdičkových hoteloch. Takže, milé cestovné kancelárie, zamyslite sa nad tým, čo vlastne ponúkate a za akú cenu. Lebo vám čoraz viac zákazníkov začne cestovať radšej na vlastnú päsť, bez zbytočných nervov a oveľa lacnejšie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Obžaloba Threemu o vražde nespomína, môže to byť taktika

Obhajcovia budú komunikáciu ďalej spochybňovať.

Dobré ráno

Dobré ráno: Kočner sa po vražde Kuciaka rehotal

Čo si písali Kočner a Zsuzsová v čase vrážd Kuciaka a Kušnírovej.

Autorská strana Samuela Marca

Šokujúce: TA3 nie je spravodajská televízia (píše Samo Marec)

"Poznáte ich po TA3," povedal by Matúš.


Už ste čítali?